fbpx

Ako dýchanie vplýva na náš život

Rozhodla som sa pre opis dýchania ako najdôležitejšej techniky nášho uvoľnenia, „vyčistenia“ hlavy, a v neposlednom rade sebarozvoja. Naučiť sa správne dýchať je rovnako dôležité, ako naučiť sa ako sa správne stravovať. Je to fyziologický proces, bez ktorého náš život nie je možný.

Pokiaľ ste sa rozhodli na sebe pracovať práve správne dýchanie je prvá činnosť, ktorú si musíte osvojiť. Je to zase len zručnosť. Vieme sa ju naučiť všetci. Teraz si povieš: “ Dýchanie? ha veď dýchame predsa všetci to sa nemusím učiť!“.

Naučím sa to hneď?

Nie nemôžete čakať, že keď 20 rokov svoje dýchanie beriete ako samozrejmosť a neprikladáte mu vedomú pozornosť, že ho dokážete zmeniť za dva dni. Nie je to možné. Je potrebná trpezlivosť a najdôležitejšie je CHCIEŤ! 

Po narodení....

Začnem úplne od začiatku. Pri narodení bábätka čakáme na prvý nádych. Na konci života, zas na posledný výdych. Počula som dokonca teóriu, že sa rodíme len s určitým počtom nádychov na celý život. Hospodárme s nádychom účelovo. Oplatí sa.

Keď si zoberieme bábätko dýcha primárne do bruška a všetky malé deti tiež. Je to pre nich prirodzené. Inak to nevedia. Časom, keď nám pribúdajú povinnosti, zodpovednosť a stresy začíname dýchať tzv. „stresovo“. Stresové dýchanie je dýchanie do hrudníka. Bruško máme stiahnuté a tým uberáme telo o tak potrebné uvoľnenie.

Druhy dýchania(len omrvinka teórie)

Poznáme rôzne druhy dýchania. Dokonca spôsoby dýchania niekto podrobne popísal a pomenoval. Napr. dýchanie podľa Wima Hofa stále častejšie používané  dýchanie v dnešnej dobe, jógové dýchanie a rôzne iné. 

Poznáme tzv. 

  • abdominálne dýchanie – dýchanie do brucha. Touto vymoženosťou je vybavené mužské osadenstvo a nerobí im to problém.
  • dýchanie hrudníkové – t.z. dýchanie len do hrudníka, ktoré je typické zase pre ženy.
  • dýchanie kombinované – nádych smeruje do bruška cez bránicu až po hrudník.
Ako zistím či dýcham správne?

V leže – ľahni si pohodlne na posteľ, alebo na gauč, na zem a pozoruj. Polož si na bruško ruku, alebo knihu a sleduj či sa dvíha. Nesnaž sa o nič, len prirodzene dýchaj.
V sede – sadni si , uvoľni sa a sleduj ako dýchaš. Polož si ruku na bruško a pozoruj.
V stoji – opri sa rukami o stôl ( vtedy dáš možnosť brušku sa uvoľniť) a sleduj.

Už viem ako dýcham čo ďalej?

Osoba, ktorá sa nezaujíma o dýchanie vedome dýcha primárne tzv. stresovo. Do hrudníka , dýcha plytko a rýchlo. Pokiaľ ste zaznamenali pri cvičení, že váš dych do bruška nejde, poďme sa to naučiť. 

 

Poďme na to:

Nájdite si polohu, ktorá je pre vás najpohodlnejšia. Oprite sa rukami o stôl a cielene urobte 5 nádychov do bruška. Hlboký nádych počítajte do 5, zadržte dych na 3 sekundy tak, aby vaše bruško bolo nafúknuté. Potom počítajte do 5 keď vydychujete. A opakujte 5x.

 Toto robte zo začiatku raz denne, alebo keď chcete aj viackrát. Zo začiatku sa vám možno bude točiť hlava, ale to prejde. V sede a v ľahu si môžete pomôcť položením knihy, alebo ruky na bruško. Pomôže vám to si ľahšie zvedomiť, či sa dvíha.

 
Môj príbeh....

Ja som sa učila dýchať v stoji prvý mesiac. Nebolo to jednoduché. Brucho som mala tvrdé ako kameň a mala som pocit, že toto nikdy nedokážem.
Neskôr som sa to učila pri cvičení jógy. Teraz už tak dýcham automaticky.

Ešte aj teraz počas dňa niekoľkokrát zistím, že musím dýchanie upraviť. Alebo keď ma niečo vyvedie z rovnováhy. Nie nadarmo sa vraví “ DÝCHAJ“.
Stačí si ho len na pár sekúnd zvedomiť. Dá sa to v autobuse, v práci, pri ceste do práce, v obchode, všade.

Keď prídeme k lekárovi na vyšetrenie prvé čo nám povie je uvoľnite sa a dýchajte zhlboka, pomaly a pokojne. Je to preto, lebo pri správnom dýchaní sa náš organizmus uvoľní. Dáme priestor každej bunke, aby do seba nasala kyslík, ktorý tak potrebujeme k životu. Potrebuje ho každá časť nášho ja. 

Zo začiatku to nebolo jednoduché. Musela so túto zmenu zaradiť do života vedome a pravidelne. Lebo nikto nás to neučil. Ani v škole ani rodičia nám nehovorili: “ Ako to dýchaš“? Bude to trvať pár týždňov pokým sa vám to podarí, ale potom už to bude pre vás samozrejmé.

Takéto dýchanie okrem toho, že uvoľňuje fyzické telo vám čistí hlavu a myšlienky.
Ak ste len v začiatkoch vedomého kontrolovaného dýchania skvelé cvičenie je jógové cvičenie. Pokiaľ vám joga nesedí skúste to len tak sami.

Jedna zaujímavosť je, že fajčiari majú pocit, že ich upokojuje nikotín, ale v podstate je to tak, že chcú len zastať a zhlboka dýchať.

Pokiaľ využívame vedomé dýchanie vylučujú sa nám do tela hormóny, ktoré náš organizmus upokojujú. Stresové dýchanie nás môže dohnať do mdloby, alebo dlhodobým pôsobením vznikajú rôzne ochorenia práve z dôvodu, že náš organizmus a naše orgány sú dlhodobo stiahnuté a nedostatočne sa prekrvujú. Pokiaľ za mnou príde človek vystresovaný a nepokojný, prvé čo mu poviem je sadni si pár krát sa zhlboka nadýchni a potom až začni rozprávať.

Príroda nám dala všetko čo potrebujeme našou úlohou je naučiť sa to používať vo svoj prospech.

K tejto technike sa vyjadrujem aj v E-booku, ktorý si môžete stiahnuť TU. Rada vás budem sprevádzať správnym používaním techník, aby ste dosiahli svoj vytúžený stav mysle a reality.

Výnimočný eBook o technike “ Tajomstvo správneho dýchania“ – kde nájdete podrobné videonávody. AKO na to a ako BONUS dostanete Meditáciu “ Uvoľnenie celého tela s nácvikom správneho dýchania“. 

S láskou Nika 🙂